Ahad, 17 Januari 2010

BOLEH PERCAYA KER???

Peguam Negara Tidak Akan Dakwa Dr.Pornthip Kerana Tiada Bukti Dia Membocorkan Maklumat Laporan Hasil Bedah Siasat Kedua Mayat Teoh !
SHAH ALAM, 16 Jan [12.45 pm] - Peguam Negara tidak akan mendakwa pakar patologi Thailand, Dr. Pornthip Rojanasunand (foto), atas kesalahan membocorkan maklumat laporan bedah siasat Teoh Beng Hock kerana tiada bukti untuk mengokong dakwaan itu. Perkara itu diberitahu Peguam Tan Hock Chuan yang mewakili Kerajaan Malaysia bagi inkues kematian Teoh Beng Hock, di sini, pagi ini. Tan berkata, selepas Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail meneliti kertas siasatan polis, beliau mendapati tiada bukti Dr Pornthip mendedahkan laporan itu kepada akhbar tabloid, Suara Keadilan. Sehubungan itu, katanya, polis turut memberi jaminan tidak akan menahan Dr Pornthip dan beliau boleh datang ke mahkamah untuk memberi keterangan berhubung laporan besah siasatan yang dibuatnya.
[Laporan polis yang dibuat oleh pegawai SPRM terhadap Dr.Pornthip baru-baru ini hanyalah merupakan satu ugutan terhadap beliau semata-mata. Mungkin mereka tidak mahu beliau bertindak jujur dan profesional dalam tugasannya. Di Malaysia, segalanya boleh diputar-belitkan oleh pihak berkenaan bagi menggelakkan kebenaran tertegak. Oleh itu, kita tidak hairan, orang yang ditugaskan membuat bedah siasat kes Teoh ini sendiri pun mahu didakwa pecah rahsia laporan tersebut. Sedangkan seantero dunia tahu bahawa Teoh Beng Hock memang mati di bangunan yang menempatkan pejabat SPRM itu sendiri. Makanya, sudah pasti kes itu ada kaitan dengan mereka, jika tidak masakan ia berlaku di situ?].

Tiada ulasan: