Rabu, 8 Ogos 2012

Niqab Bukan Halangan Bekerja

Assalamualaikum .. salam muslimat 

 Seorang wanita merekodkan program dalam studio saluran TV baru yang sedang diuruskan dan dikendalikan secara eksklusif oleh wanita yang memakai hijab yang penuh, yang akan dilancarkan hujung minggu ini, di Kaherah, July 19, 2012.Pada zaman Hosni Mubarak Mesir,niqabis ditindas dri segi sosial dan politik mengharapkan tempat yang baru dalam masyarakat. 

Walaupun Mesir adalah masyarakat yang amat konservatif dan kebanyakannya Islam, pemakai niqab telah dinamakan diskriminasi dalam pasaran kerja, pendidikan dan di tempat lain. Dalil wajib memakai jilbab bagi wanita adalah berdasarkan firman Allah, “Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka melebarkan jilbabnya” [Al Ahzab:59]. 

 Dalil mengenai wajibnya mengenakan pakaian bahagian atas (khimar/tudung) adalah Firman Allah, “Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [An Nur:31].

 Adapun cara seorang Muslimah menutupi auratnya di hadapan lelaki ajnabi dalam kehidupan khusus seperti di rumahnya atau di dalam kenderaan peribadi, syara' tidak menentukan bentuk/fesyen pakaian tertentu tetapi membiarkan secara mutlak tanpa menentukannya dan cukup dengan mencantumkan lafaz dalam firman-Nya, “wa laa yubdiina” (“dan janganlah mereka menampakkan”) [Surah An Nur:31] Atau sabda Nabi, “lam yashluh an yura minha” (“tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya”) [HR Abu Dawud]. Jadi, pakaian yang menutupi seluruh auratnya kecuali wajah dan telapak tangan dianggap sudah menutupi.

Tiada ulasan: